Gratis reclame maken? Dat doe je zo!

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Tips
  • Laatste wijziging in bericht:10 juli 2024

Altijd gedacht dat gratis reclame maken onmogelijk is? Niets is minder waar! Naast de alom bekende en voor de hand liggende promotiemethoden zijn er namelijk ook subtielere manieren om je naamsbekendheid te vergroten. De kerngedachte hierbij is dat je publiek niet op zoek is naar reclame, maar naar informatie. Dat komt mooi uit, want jij bent immers de expert op jouw vakgebied! Door het delen van je kennis en hierin fijnzinnig te verwijzen naar je bedrijf kun je gratis reclame maken, zonder dat het opvalt. Hoe? Met PR! Lees verder en ontdek hoe jij met een goede PR-strategie gratis reclame voor jouw bedrijf kunt maken.

Ook gratis reclame maken dankzij PR?

Neem contact op met Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit!

BellenMailen

Gratis in de krant

Als je denkt aan traditioneel reclame maken, dan denk je al gauw aan radio- en tv-commercials of een advertentie in de krant. Deze methoden hebben echter drie dingen gemeen: ze kosten een hoop geld, zijn voor de lezer of kijker ontegenzeggelijk te herkennen als reclame en zijn (daardoor) weinig effectief.

“Weinig effectief? Hoezo?” Nou, wij als nieuwsgebruikers verwachten in de krant nieuws te lezen en geen reclame. Dit omdat we een bepaald plezier (sommige wetenschappers noemen het zelfs genot) ervaren om onze genrekennis te kunnen toepassen op teksten. We verwachten van een nieuwsmedium bepaalde content in een specifieke structuur en zien het als een soort ‘beloning’ wanneer onze verwachting blijkt uit te komen. Dit is één van de kerngedachten van de uses and gratifications theory, die uitgaat van een actief publiek, dat zelf kiest welke informatie het tot zich neemt. Dit in tegenstelling tot oudere theorieën, die almacht van de media veronderstelden, met een slaafs volgend publiek.

Een advertorial is geen reclame

Precies vanwege deze reden is ooit de advertorial geïntroduceerd in marketingland. Een reclameboodschap verpakt in een redactioneel jasje. Zie bijvoorbeeld dit voorbeeld. Deze advertorial bedacht en schreef ik voor Zonneplan. Hij leverde tienduizenden lezers op. Zij bleven bovendien lang hangen, wat erop duidt dat ze het artikel vaak helemaal lazen. Was dit overduidelijk een reclameboodschap geweest, dan waren ze al veel eerder weggeklikt. Het enige nadeel: zo’n advertorial is zeker niet gratis…

Hoe kun je dan wél gratis reclame maken in de krant, op een nieuwswebsite of zelfs op radio en tv? Door gebruik te maken van PR! Lukt het jou een goed, nieuwswaardig persbericht te schrijven, dan maak je kans dat dit door de media overgenomen wordt. Gratis, zonder dat er een label als “advertorial” of “gesponsord” bij komt te staan. Je betaalt het medium waarnaar je het persbericht stuurt dus niet, het is feitelijk een ruildeal. Jij biedt de journalist waardevolle informatie voor zijn of haar doelgroep, jij krijgt gratis publiciteit, doordat jouw bedrijfsnaam in het artikel genoemd wordt.

Zo kun je met slimme PR gratis reclame maken

Het grote verschil tussen traditionele reclame en aansturen op free publicity, is dat de boodschap in een persbericht nooit commercieel mag zijn. Het is dus geen alternatief voor een advertentie waarin je rechtstreeks een product of dienst wilt promoten. Met gratis reclame in de vorm van PR stuur je juist op het opbouwen van naamsbekendheid en een betrouwbaar imago. Daarom is het ook belangrijk dit structureel te doen. Zorg ervoor dat je bijvoorbeeld maandelijks een sterk persbericht deelt. Zo kom je in het hoofd te zitten van journalisten en zullen zij jou uiteindelijk zélf gaan bellen voor informatie. En een bekende naam, dat is natuurlijk de beste gratis reclame die je je maar kunt wensen.

Andere manieren om gratis reclame te maken

Efficiënt reclame maken begint bij een sterk merk. Hoe groter je naamsbekendheid onder je doelgroep, hoe groter de kans dat andere marketingcampagnes en reclameboodschappen aanslaan. Daarom werkt het effect van gratis reclame maken via PR door in de resultaten en de kostenefficiëntie van al je andere, meer commerciële uitingen. Kortom: lukt het jouw met goede persberichten regelmatig gratis reclame te maken? Dan haal je meer uit onderstaande opties:

In Google kun je uiteraard adverteren, zodat je je plekje bovenaan de lijst met zoekresultaten veiligstelt. Wie het meest betaalt, komt het hoogst, zo simpel is het. Echter, heb jij niet het budget van jouw concurrent, maar lukt het jou, in tegenstelling tot die concurrent, wél om regelmatig in het nieuws te komen? Dan is de kans groot dat de googelende consument jouw merknaam kent en die van de concurrent niet. Zo kan jouw advertentie in Google meer clicks opleveren, tegen lagere kosten. We kiezen immers allemaal het liefst voor een partij die ons bekend voorkomt.

Overeind blijft natuurlijk dat adverteren in Google bepaald geen gratis reclame is. De kosten kunnen hoog oplopen. De gratis variant heet search engine optimization (SEO), zoekmachineoptimalisatie in goed Nederlands. Dit houdt in dat je je website dusdanig inricht dat de content door Google optimaal gewaardeerd wordt. Daarbij dien je te beseffen dat het streven van Google is om de gebruikers de resultaten te laten zien die het best bij de zoekopdracht aansluiten. Immers: als de zoekresultaten niet accuraat zouden zijn, zouden we met zijn allen Google minder gebruiken en wordt het dus voor bedrijven ook minder aantrekkelijk om te investeren in advertenties. Dag, verdienmodel!

Ook voor de organische zoekresultaten geldt uiteraard dat er bij elke zoekopdracht maar één website bovenaan kan staan. En als ook de concurrentie op populaire zoektermen optimaal vindbaar probeert te zijn, is het onvermijdelijk dat je niet altijd die nummer 1-positie kunt claimen. Maar ook dan geldt weer de kracht van een sterk merk, opgebouwd door gratis reclame te maken via het nieuws. Nogmaals: we klikken eerder door naar de website van de alom bekende Gamma dan naar Henkies Bouwmaterialen, zélfs als het Henkie lukt om de toppositie in de zoekresultaten te bemachtigen.

Slimmere linkbuilding met PR

Naast goede content en een technisch goed werkende site, is het verzamelen van backlinks essentieel om te scoren in Google. Daarbij draait het niet alleen om aantallen, maar vooral ook (en steeds) meer om kwaliteit. Kortom: zorg ervoor dat je links krijgt van websites met een groot bereik en een betrouwbaar imago. Typisch nieuwswebsites dus!

En ook hier komt gratis reclame maken via PR weer om de hoek kijken. Want behalve ‘gewoon’ genoemd worden door de media, kun je er ook voor zorgen dat diezelfde media een link plaatsen naar jouw website. De beste manier om dit voor elkaar te krijgen is door in je persbericht een link op te nemen naar een pagina op je website met aanvullende informatie. Niet alleen een link naar de homepage dus, want die voegt inhoudelijk te weinig toe om het voor de journalist interessant te maken om ‘m over te nemen. Plaats bijvoorbeeld een net iets herschreven variant van je persbericht als blog op je eigen website, aangevuld met nog wat extra datavisualisaties of achtergrondinformatie. Zo bied je daadwerkelijk extra toegevoegde waarde bovenop je persbericht, waardoor het voor media interessant kan zijn om hun lezers hiernaar door te verwijzen via een – voor jou superwaardevolle – link. Een link die je dus gratis verkrijgt!

Een andere uitgelezen mogelijkheid om gratis reclame te maken is gastbloggen. Door jouw kennis te delen op een drukbezochte blogsite uit jouw vakgebied profileer je jezelf als autoriteit en vergroot je je naamsbekendheid. In dit geval is het extreem belangrijk dat de tekst die je aanlevert écht wetenswaardig en interessant is voor je doelgroep. Géén promotiegerichte kreten als “Ga daarom nu naar mijnsite.nl!” dus. Veel blogs staan het zelfs niet toe om je bedrijfsnaam of link in de lopende tekst te verwerken. Deze worden doorgaans boven- of onderaan de tekst vermeld.

Hoe vind je een geschikte blog om gratis reclame op te maken?

Waarschijnlijk ken je al de nodige interessante blogs uit jouw discipline. Maar er zijn er ongetwijfeld meer te vinden en hier zijn enkele handige ‘trucs’ voor. Ten eerste kun je slim gebruikmaken van Google. Dit doe je door bepaalde search operators toe te voegen aan je zoekopdracht. Stel, je bent op zoek naar blogs over konijnenvoer, waarvoor jij eventueel een gastblog zou kunnen schrijven. Dan zul je in eerste instantie waarschijnlijk zoeken op ‘konijnen blog’, ‘blog konijnen’, ‘konijnen gastblog’ of ‘gastblog konijnen’. Om je zoekopdracht te specificeren kun je echter ‘intitle:gastblog’ of ‘inurl:gastblog’ toevoegen. Zo filter je de zoekresultaten op pagina’s waarop het woord gastblog voorkomt in de paginatitel of in de url.

Een tweede tip: leer van je concurrenten! Jij bent binnen jouw bedrijfstak natuurlijk niet de enige drie gratis reclame wil maken. Als het goed is weet je welke bedrijven in jouw branche het goed doen. Je volgt het nieuws en de blogs uit je vakgebied en merkt op dat een bepaalde concurrent wel erg vaak genoemd wordt. Hoogstwaarschijnlijk zijn dit dan ook de blogs die er voor jou toe doen. Om erachter te komen voor welke blogsites je concurrent schrijft kun je eenvoudig googelen op de bedrijfsnaam plus ‘intitle:gastblog’ of ‘inurl:gastblog’.

Een nog makkelijkere manier is om gebruik te maken van een zogenaamde backlink checker. Bij een gastblog staat immers doorgaans een link naar de site van de schrijver vermeld. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van de backlink checker van ahrefs kom je er zo achter welke websites er naar je concurrent linken!

Start ook met gratis reclame maken dankzij PR

Dit waren ze dan: de beste manieren om gratis reclame te maken. Zoals je hebt kunnen lezen vormt een goede (digital) PR-strategie eigenlijk de basis onder al je marketinginspanningen. De voordelen van meer naamsbekendheid en een betrouwbaar imago zijn enorm. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het verkrijgen van gratis publiciteit? Neem dan contact op met Frank Breukelman Tijd voor Publiciteit! Ik denk graag mee hoe we PR slim kunnen inzetten om voor jouw bedrijf gratis reclame te maken.