Eco-Electric Index domineert het regionieuws (+3x AD.nl!)

Intensief data-onderzoek leidt tot 50+ publicaties, waaronder 3 verschillende op AD.nl

0
publicaties
0
backlinks
0 K
mediawaarde

Zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto’s: steeds meer Nederlanders stappen over op elektrisch! Maar wie zijn die mensen nu precies of interessanter nog: waar wonen ze? Voor duurzaamheidsplatform Slimster.nl ontwikkelde ik de ‘Eco-Electric Index’ als onafhankelijke score voor hoe ‘geëlektrificeerd’ een gemeente is. De regionale media – maar ook het AD, tot liefst driemaal toe, smulden ervan!

Lokale kranten en nieuwssites zitten vaker wel dan niet verlegen om interessant nieuws. En als er dan ook nog eens iets positiefs te melden is, dan zijn ze er al helemaal als de kippen bij! Daarom vertelden wij regionale media per provincie welke gemeente er voorop loopt als het aankomt op zonnepanelen, elektrische verwarmen en elektrisch rijden. Met als klap op de vuurpijl: welke gemeente scoort over het geheel de hoogste ‘Eco-Electric Index’?

Voor deze PR-campagne putten we volledig uit openbare bronnen. De cijfers over zonnepanelen en warmtepompen per gemeente haalden we van de CBS-site, de voertuigdata komen van de RDW. Voor het bepalen van de EEC-score berekenden we per categorie hoeveel CO2-uitstoot ermee voorkomen wordt, om zo tot een eerlijke verdeling qua impact te komen tussen zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto’s.

Slimster.nl

Vergelijkingswebsite

Slimster.nl helpt consumenten prijzen vergelijken van producten en diensten. Van wasmachines tot tv's en van offertes voor warmtepompen tot dakisolatie: Slimster helpt je aan de juiste prijs.

De uitdaging

Slimster is een specialist op het gebied van woningverduurzaming. Content waarin Slimster genoemd wordt op dit vlak is dan ook zeer waardevol voor de online vindbaarheid en autoriteit van Slimster.nl, zeker gecombineerd met waardevolle backlinks. Het doel van deze campagne was eenvoudig: zo veel mogelijke publicaties op regionale nieuwssites realiseren.

Klik op de afbeelding voor de interactieve weergave

De uitwerking

Zoals al beschreven gebruikten we voor deze digitale PR-campagne data van het CBS en de RDW. Per gemeente verzamelden we het aantal huishoudens met zonnepanelen, een warmtepomp en een elektrische auto. Vervolgens standaardiseerden we deze scores per categorie. Met andere woorden: in absolute zin is het aantal huishoudens met zonnepanelen in elke gemeente natuurlijk veel hoger dan het aantal elektrische auto’s. Daarom deelden we per categorie (zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto’s) het percentage per gemeente door de hoogste score in die categorie, resulterend in een score van 0 tot 1. Vervolgens berekenden we per categorie de hoeveelheid CO2-uitstoot die de betreffende maatregelen voorkomen. Aan de hand hiervan voerden we een correctie door en kwamen we tot een totaalscore per gemeente.

Daar het doel specifiek was om publicaties in lokale nieuwsoutlets te scoren, hebben we de relevantie voor regionale media zo groot mogelijk gemaakt. We stelden per provincie een apart persbericht op over de verschillen tussen gemeenten in die betreffende provincie. Ook maakten we met behulp van Datawrapper voor elke provincie een interactieve kaart, waarop je in één oogopslag kunt zien welke gemeenten goed scoren en welke niet.

Deze twaalf persberichten stuurden we naar twaalf verschillende perslijsten met media/journalisten in de betreffende regio. Een dertiende variant beschreef de landelijke verschillen en verstuurden we naar voornamelijk journalisten die schrijven over duurzaamheid en economie.

De resultaten

De resultaten van deze digitale PR-campagne overtroffen alle verwachtingen! Liefst 56 publicaties volgden in de dagen na het verzenden van het persbericht. Zoals bedoeld voornamelijk regionale media: in élke provincie nam minimaal één nieuwssite het bericht over.

Maar niet alleen regionale titels wisten het bericht te waarderen. Ook drie verschillende journalisten van het AD gingen met het persbericht aan de haal, wat resulteerde in drie publicaties – waaronder één met backlink – op AD.nl en bijbehorende titels als De Gelderlander en De Stentor!

Ook profiteren van de kracht van digital PR?

Bel, mail of WhatsApp me en ontdek wat de inzet van digital PR voor jouw bedrijf kan betekenen!