Zo moet het wel en zo juist niet: twee voorbeelden van persberichten
Op de zoekterm persbericht voorbeeld wordt in Google maandelijks zo’n duizend keer gezocht en op de omgekeerde variant – voorbeeld persbericht – bijna vijfhonderd keer. Klaarblijkelijk is het voor velen nog onduidelijk hoe een persbericht nu precies in elkaar zit. Daarom vind je hier twee persbericht voorbeelden: één voorbeeld van een goed persbericht en één persbericht voorbeeld dat aangeeft hoe het vooral níet moet. De verschillen tussen beide persbericht voorbeelden worden tot slot uitgelegd.
Zoals ik al eerder schreef, geschiedt het schrijven van een persbericht doorgaans volgens een vaste structuur. Je start met het vermelden dat het om een persbericht gaat, schrijft een heldere en pakkende titel, beantwoordt in de eerste alinea de belangrijkste vragen en gaat in het vervolg verder de diepte in. Schrijven volgens wat binnen de journalistiek bekendstaat als de omgekeerde piramide, dus. Een voorbeeld van een (fictief) persbericht dat (onder meer) aan deze voorwaarden voldoet volgt hieronder.
Persbericht voorbeeld 1: zo moet het wél
———-PERSBERICHT———-
Arnhem, 21 juni 2019
Elektrisch barbecueën wint gestaag aan populariteit
Ouderwetse kolenbarbecue maakt pas op de plaats
ARNHEM – Steeds meer Nederlanders kiezen voor elektrisch barbecueën. Dat concludeert de Arnhemse ondernemer Jack de Roo, eigenaar van Barbecueshop.nl, op basis van de verkoopcijfers van de afgelopen vijf jaar. “We zien een duidelijke verandering optreden. Van alle barbecues die wij in 2018 verkochten, werkte ruim 65 procent elektrisch. In 2014 was dit nog slechts twintig procent”, aldus De Roo.
Spontaan barbecueën
De opmars van de elektrische barbecue lijkt ten koste te gaan van de traditionele variant op kolen. Het percentage verkochte kolenbarbecues halveerde namelijk in dezelfde periode. De belangrijkste reden die hieraan ten grondslag ligt, is een voor de hand liggende, zo meent De Roo. Hij zegt: “Mensen willen op een mooie dag spontaan kunnen besluiten te gaan barbecueën. Gauw wat vlees halen en vlot de barbecue ‘aansteken’. Maar zo’n kolenbarbecue is vaak nog vies van de vorige keer en moet dan eerst weer schoongemaakt worden. Bovendien duurt het een poos alvorens een kolenbarbecue op de juiste temperatuur is. Met een elektrisch toestel heb je hier geen last van.”
Gemakkelijk en zonder stank
Een ander voordeel van de elektrische barbecue is dat je in veel gevallen de temperatuur nauwgezet kunt bepalen, zo stelt De Roo. Zo heb je meer controle over het vlees. “Bovendien leidt een kolenbarbecue tot een hoop rook, waar jezelf en je buren last van kunnen ondervinden. Met een elektrische barbecue is dat verleden tijd”, aldus de Barbecueshop-eigenaar.
Wanneer de temperaturen buiten beginnen op te lopen, halen miljoenen Nederlanders de barbecue uit de schuur. We doen het voornamelijk voor de gezelligheid en nodigen dan ook dikwijls vrienden of familie uit. Gemiddeld barbecuet een Nederlands gezin zes à zeven keer per jaar. Daarmee zijn we overigens geen koploper. In Duitsland steekt men de barbecue jaarlijks tussen de twintig en veertig keer aan, zo berichtte RTL Nieuws onlangs.
———-EINDE PERSBERICHT———-
Noot voor de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jack de Roo.
Telefoonnummer: 06-12345678
Email: jack@barbecueshop.nl
Wat maakt dit voorbeeld persbericht een goed persbericht?
Het persbericht uit het voorbeeld hierboven is zoals gezegd fictief. Barbecueshop.nl bestaat niet en ‘eigenaar’ Jack de Roo evenmin. Maar mocht dit wel het geval geweest zijn, dan was een persbericht zoals in dit voorbeeld een perfecte manier om free publicity te genereren. Ervan uitgaande dat het bericht verstuurd zou worden vlak voor de zomer, heeft het in de eerste plaats de nodige nieuwswaarde. Het persbericht voorbeeld heeft relevantie, is actueel en vrijwel heel Nederland kan zich met barbecueën identificeren. En de naam ‘Barbecueshop’ wordt in dit voorbeeld persbericht tweemaal genoemd, zonder dat het bedrijf overdreven opvallend de hemel in geprezen wordt.
Dan de opbouw. Bovenaan het persbericht voorbeeld staat duidelijk vermeld dat het om een persbericht gaat. De titel is feitelijk en helder, zonder opsmuk. De aandacht van de journalist zal door de titel van dit voorbeeld persbericht meteen getrokken worden. “Elektrisch barbecueën populairder? Waar blijkt dat dan uit?”, zal hij of zij zich afvragen. Deze vraag wordt meteen beantwoord in de eerste alinea. De vragen wie (barbecueshop-eigenaar Jack de Roo), wat (elektrisch barbecueën wordt populairder), waar (Nederland/Arnhem) en wanneer (de afgelopen vijf jaar) worden beantwoord.
In de tweede alinea van het persbericht voorbeeld valt te lezen hoe (het gaat ten koste van de kolenbarbecue) en waarom (het gaat sneller) barbecueën op elektra populairder wordt. Andere mogelijke redenen worden genoemd in alinea drie van het persbericht voorbeeld. In de laatste alinea volgt wat achtergrondinformatie. Mocht het persbericht te lang zijn, dan zal deze informatie als eerst worden geschrapt.
Persbericht voorbeeld 2: zo moet het dus vooral niet
Het volgende persbericht voorbeeld vond ik erg leuk om te schrijven. Om bovenstaande nader te illustreren, volgt nu namelijk een tweede voorbeeld persbericht, maar dan op een manier zoals je het vooral niet moet doen. Met het eerste persbericht voorbeeld in het achterhoofd zal gauw helder worden wat er aan dit tweede voorbeeld persbericht mankeert. Komt-ie;
———-PERSBERICHT———-
Genieten van goed vlees hoeft niet lang te duren
Beste elektrische barbecues bij Barbecueshop in Arnhem
ARNHEM – De zomer is op komst, dus het is weer hoog tijd om te gaan barbecueën! Maar voor het lekkerste stukje vlees gebruikt u natuurlijk alleen een barbecue van topkwaliteit. Aan de andere kant wilt u geen eeuwigheid moeten wachten tot uw barbecue eindelijk opgewarmd is. Kiest u daarom voor een elektrische barbecue van Barbecueshop: dé barbecue-expert van Nederland!
De elektrische barbecue: een super alternatief voor houtskool
Steeds meer mensen kiezen voor een elektrische barbecue en wij begrijpen wel waarom. Barbecueën op elektriciteit gaat veel sneller en bovendien is zo’n elektrische barbecue makkelijk schoon te maken. Nooit meer terug naar de winkel voor extra kolen of aanmaakblokjes, omdat u toch te weinig blijkt te hebben. U haalt gewoon vlees, neemt het rooster even af met een doekje en binnen luttele minuten kunt u het eerste speklapje al horen knisperen. Heerlijk, toch?
Ga voor kwaliteit
Er is echter wel een kanttekening te plaatsen: de ene elektrische barbecue is de andere niet. Helaas worden er ook barbecues gemaakt van bedenkelijke kwaliteit. Bij Barbecueshop vindt u echter alleen elektrische barbecues van bekende, vooraanstaande merken. Alvorens wij een nieuw model toevoegen aan ons assortiment, wordt deze barbecue eerst uitvoerig getest. Zo weet u bij aanschaf van een nieuwe elektrische barbecue altijd zeker wat voor vlees u in de kuip heeft.
Ook genieten van het gemak en de smaak van een elektrische barbecue? Komt u dan gauw eens langs bij Barbecueshop in Arnhem. We zijn van maandag tot en met zaterdag geopend van 10 tot 17 uur en op donderdagavond zelfs tot 21 uur. U kunt uw barbecue ook online bij ons bestellen. Kijkt u daarvoor op www.barbecueshop.nl. Wij wensen u alvast veel plezier van uw nieuwe barbecue!
———-EINDE PERSBERICHT———-
Wat mankeert er aan dit voorbeeld persbericht?
De insteek van het schrijven van een persbericht is om gratis publiciteit te genereren, zonder dat het overkomt als oppervlakkige reclame. Dit laatste is nu precies het geval in het persbericht voorbeeld dat je zojuist las. De lezer wordt zeer nadrukkelijk aangespoord om een elektrische barbecue aan te schaffen. En dat niet alleen: hij of zij dient dat vooral bij Barbecueshop te doen, want dat is – volgens het persbericht – toch echt dé expert.
Voorbeeld slecht persbericht: overduidelijke zelfpromotie
Deze boodschap ligt er nu veel te dik bovenop. Uit het eerste persbericht voorbeeld zou de lezer óók kunnen concluderen dat Jack de Roo van Barbecueshop.nl een expert is op het gebied van (elektrisch) barbecueën. Immers, kennelijk heeft een journalist hem benaderd om zijn visie erop te geven. Je leest het daar tussen de regels door, het wordt niet letterlijk benoemd.
Uit het tweede, slechte voorbeeld persbericht, blijkt echter meteen dat de schrijver van het persbericht verbonden is aan Barbecueshop. En dat wil je juist níet. De lezer moet het idee hebben dat het persbericht door een onafhankelijke journalist geschreven is. Bovendien zal een journalist na het lezen van de (onder)titel niet eens de moeite nemen om het gehele persbericht te lezen, laat staan het te publiceren. De promotionele insteek is te duidelijk aanwezig.
Ontbreken van journalistieke genrekenmerken
Wat verder opvalt aan het tweede persbericht voorbeeld is de schrijfwijze. Journalistieke teksten vormen namelijk een zeer specifiek genre, dat zich onderscheidt door bepaalde genrekenmerken. Hierdoor kunnen we in een krant bijvoorbeeld ook meteen advertenties onderscheiden van nieuwsberichten. Dit zit ‘m niet alleen in de opmaak en de indeling van de tekst (de omgekeerde piramide, zoals al eerder aangehaald).
Een journalistieke tekst dient vooral objectiviteit en feitelijkheid uit te stralen. Let wel: het gaat hier puur om de suggestie van objectiviteit, want geen enkel nieuwsbericht ís daadwerkelijk objectief. Daarover later meer, in een ander artikel. Objectiviteit suggereren doe je onder meer door zakelijk te schrijven. De uitroeptekens die tot driemaal toe terugkomen in het persbericht voorbeeld dragen hier niet aan bij. Hetzelfde geldt voor het flauwe woordgrapje (“vlees in de kuip”) in de voorlaatste alinea.
Het belangrijkste punt van kritiek is echter de manier waarop meningen worden gepresenteerd in het voorbeeld van een slecht persbericht. Een nieuwsbericht mag namelijk best meningen bevatten. Sterker nog: journalisten zijn er dol op. Echter, dan moet wel duidelijk zijn dát een bepaalde zin of zinsnede een mening weerspiegelt en vooral ook wiens mening dat dan is. Daarom worden er in een nieuwsitem quotes gebruikt, begrensd door aanhalingstekens. Deze ontbreken in het tweede persbericht voorbeeld. Nu lijkt het alsof de gehele inhoud voor rekening komt van de journalist die het bericht zou plaatsen.
Overige belangrijke onderdelen ontbreken
Tot slot ontbreekt er in het tweede voorbeeld persbericht informatie die een journalist wel zou verwachten aan te treffen. Bovenaan ontbreekt de datum, terwijl helemaal onderaan geen noot voor de redactie te vinden is. Wil de journalist naar aanleiding van het persbericht nog contact opnemen met de eigenaar van Barbecueshop, dan moet hij of zij eerst zelf de contactgegevens achterhalen. Op de website staan natuurlijk alleen het telefoonnummer en emailadres van de klantenservice. Grote kans dat de journalist hierdoor afhaakt.
Vragen over persberichten?
Wil je na het lezen van deze persbericht voorbeelden meer weten over persberichten schrijven of free publicity? Heb je zelf een persbericht geschreven en ben je benieuwd hoe je dit nog kunt verbeteren? Stuur dan gerust een mailtje naar frank@tijdvoorpubliciteit.nl, bel me via +31 6 48398534 of gebruik het contactformulier hieronder.
Neem contact op
