Wat is naamsbekendheid en hoe vergroot je die van jouw bedrijf?

Het vergroten van de naamsbekendheid is voor veel bedrijven een belangrijk doel. Immers, hoe groter de naamsbekendheid, hoe groter de kans dat reclame- en marketingcampagnes aanslaan. Consumenten vertrouwen nu eenmaal eerder merken die ze al kennen.

Om aan je naamsbekendheid te werken heb je verschillende mogelijkheden. Adverteren op radio en tv is bijvoorbeeld een optie. Of een advertentie in de krant. En denk ook aan (gesponsorde) zichtbaarheid op social media. Zo zijn er nog diverse manieren om ervoor te zorgen dat jouw bedrijfsnaam in het hoofd van jouw doelgroep komt te zitten. Nadeel is in veel gevallen dat het nogal prijzig is. Gebruikmaken van PR is daarentegen een stuk goedkopere en slimme manier om aan je naamsbekendheid én een betrouwbaar imago te werken.

Naamsbekendheid vergroten

Wat is naamsbekendheid?

Voordat we ingaan op hoe je jouw naamsbekendheid kunt vergroten, geven we eerst antwoord op de vraag: wat is naamsbekendheid eigenlijk? De term ‘naamsbekendheid’ staat voor hoe bekend en herkenbaar een merk of bedrijf is bij het publiek. Het gaat erom dat mensen de naam van het bedrijf snel herkennen en zich er iets bij kunnen voorstellen, zoals wat het bedrijf doet of welke producten het verkoopt. Een hoge naamsbekendheid kan ervoor zorgen dat consumenten eerder kiezen voor jouw product of dienst, omdat ze het ze bekend voorkomt en ze het daardoor eerder vertrouwen.

Ook werken aan je naamsbekendheid?

Neem contact op!

Waarom je naamsbekendheid vergroten?

Vroeger heb ik het me heus óók afgevraagd: waarom steken bedrijven toch zo ontzettend veel tijd en geld in reclame? Alsof we na het horen van een reclamespotje over het oh-zo-geweldige product X meteen massaal naar de winkel zouden rennen… Echter, dat is in veel gevallen ook helemaal niet de insteek. Reclame bestaat uit meerdere niveaus, die mogelijke klanten stap voor stap doorlopen, alvorens tot aankoop over te gaan. En het creëren van naamsbekendheid om vervolgens deze naamsbekendheid te vergroten is de eerste stap.

Naamsbekendheid speelt een cruciale rol binnen de marketingmix en is essentieel voor het succes van een bedrijf. Het helpt bedrijven zich te onderscheiden van concurrenten, bouwt vertrouwen op bij consumenten en vergroot de kans dat klanten een product of dienst kiezen bij het nemen van aankoopbeslissingen. Om de impact van naamsbekendheid binnen de marketingstrategieën te analyseren, kunnen we het See-Think-Do-Care-model van Google gebruiken, dat de klantreis in vier fasen verdeelt.

Dit is het breedste segment van de marketingtrechter en richt zich op het bereiken van een groot publiek zonder specifieke koopintentie. In deze fase is het bouwen van naamsbekendheid cruciaal. Door merkzichtbaarheid in deze fase te verhogen, zorg je ervoor dat potentiële klanten bekend raken met je merk nog voordat ze actief overwegen een product te kopen. Het investeren in naamsbekendheid via (digital) PR, brede advertentiecampagnes, sponsoring of contentmarketing zijn effectieve methoden om de See-fase te optimaliseren.

Nu de consument weet wie je bent, is het tijd om te benadrukken welke voordelen jij ze te bieden hebt. In de Think-fase beginnen consumenten actief na te denken over mogelijke aankopen en vergelijken ze verschillende opties. Hoewel de naamsbekendheid hier nog steeds belangrijk is, ligt de focus meer op het positioneren van het merk als de beste keuze door het benadrukken van unieke voordelen.

Nu is de klant klaar om een aankoop te doen. Naamsbekendheid die in de eerdere fasen is opgebouwd, kan nu de doorslag geven. Klanten kiezen vaak voor merken die ze kennen en vertrouwen. Dit benadrukt het belang van consistentie in naamsbekendheid door alle fasen heen.

Na de aankoop is het doel om van klanten loyale fans te maken die terugkeren en jouw merk aanbevelen bij anderen. Goede naamsbekendheid helpt bij het creëren van een positieve merkbeleving die klanten aanzet tot herhaalaankopen en mond-tot-mondreclame.

Een voorbeeld van het belang van meer naamsbekendheid

Voorbeeld naamsbekendheid

Een voorbeeld: je wilt meer bezoekers naar je website halen via Google. Daarvoor investeer je in SEO. In het voorbeeld hiernaast zie je dat Tijd voor Publiciteit niet bovenaan staat op de zoekterm ‘digital PR’. Maar wat denk je: zou een Google-gebruiker eerder klikken op een site van een bedrijf waarvan hij al eens gehoord heeft, ook al staat deze niet helemaal bovenaan de zoekresultaten, of zou hij gaan voor de link van een onbekende partij, die daar weliswaar boven staat? Het antwoord laat zich raden. Onder meer voor de click-through-rate (CTR) van je website is het van groot belang om je naamsbekendheid te vergroten!

Hoe kun je naamsbekendheid meten?

Naamsbekendheid is een tamelijk abstract begrip. Hoe weet je nu wat je huidige naamsbekendheid is? En hoe kom je erachter of je marketinginspanningen ertoe leiden dat je bedrijf aan naamsbekendheid wint? In de basis zijn er twee meetmethoden die doorgaans gehanteerd worden. Hiermee kun je twee typen naamsbekendheid meten: spontane en geholpen naamsbekendheid. Ik licht ze hieronder toe.

Spontane naamsbekendheid meten

Door de spontane naamsbekendheid te meten, ga je na of een respondent aan jouw bedrijf denkt in combinatie met jouw werkgebied. Dit kan gemeten worden door het via een (al dan niet telefonisch) interview of via een online vragenlijst rechtstreeks te vragen. Om de naamsbekendheid van Tijd voor Publiciteit te meten zou ik bijvoorbeeld vragen “Welke bedrijven kent u op het gebied van PR en linkbuilding?”. Het percentage respondenten dat Tijd voor Publiciteit spontaan noemt, noemen we top of mind awareness.

Geholpen naamsbekendheid meten

De tweede vorm van naamsbekendheid die je kunt meten is geholpen naamsbekendheid. In het kort komt dit erop neer dat je respondenten een lijst geeft met bedrijfsnamen uit jouw werkgebied en vraagt welke namen de respondent bekend voorkomen. Van belang is er duidelijk bij te vermelden dat het kennen van slechts de naam voldoende is. Dit geldt overigens ook voor onderzoek naar spontane naamsbekendheid.

Laagdrempelige mogelijkheden

Wil je jezelf de kosten voor een onderzoeksbureau besparen en slechts globaal weten in hoeverre het je gelukt is je naamsbekendheid te vergroten? Dan zijn er nog enkele andere mogelijkheden. Let wel: dit zijn geen wetenschappelijke methoden, waardoor ze zonder meer minder betrouwbaar zijn. Voor het maken van een ruime schatting voldoen ze echter prima.

De eerste manier is om bij te houden hoeveel er in Google letterlijk op je bedrijfsnaam gezocht wordt. Dit kan via Google Search Console, waarin je precies ziet welke zoektermen er tot een vertoning van jouw website in de zoekresultaten hebben geleid. Door dit gedurende een langere periode bijvoorbeeld iedere maand te controleren, kun je inschatten of je naamsbekendheid vergroot is.

Je populariteit op social media is een vergelijkbaar ijkpunt om je naamsbekendheid op te baseren. Uit hoeveel er online over je bedrijf gepraat wordt, kun je vrij aardig je populariteit afleiden. Dit hoef je natuurlijk niet handmatig te doen; er zijn gelukkig verschillende hulpjes voor. Een populaire gratis tool is bijvoorbeeld Hootsuite, terwijl ook Coosto (wel betaald) erg populair en gebruiksvriendelijk is.

Met PR bouwen aan meer naamsbekendheid

 Zoals gezegd zijn er diverse manieren om aan je naamsbekendheid te werken. Maar adverteren op radio, tv of in de krant kost veel geld. Zeker als kleinere ondernemer behoort dit daardoor lang niet altijd tot de mogelijkheden. Bovendien kun je je afvragen of dit de beste manier is. Je kunt namelijk op een veel goedkopere manier werken aan je naamsbekendheid, namelijk met behulp van slimme PR-campagnes.

Als je op de juiste manier gebruik weet te maken van PR, kun je met jouw bedrijf gratis publiciteit scoren. Oftewel: gratis met jouw bedrijfsnaam in de krant, op nieuwswebsites en wellicht zelfs op radio en tv! Dat doe je door zelf nieuws te delen in de vorm van persberichten. Geen nieuws over jouw bedrijf, maar nieuws dat relevant is voor jouw doelgroep. Jij fungeert daarbij als bron en duider van het nieuws, in de trant van: “Uit onderzoek van PR-bureau Tijd voor Publiciteit blijkt dat slechts één op de tien ondernemers werkt aan hun naamsbekendheid. Eigenaar Frank Breukelman spreekt van “een gemiste kans”.

Via de volgende link lees je meer over hoe public relations (PR) werkt.

Starten met PR kun je uiteraard zelf doen. Denk er eens over na: heb je binnen jouw bedrijf interessante data om een verhaal mee te maken? Of andere inzichten die voor jouw hele branche relevant zouden kunnen zijn? Werk het uit tot persberichten, selecteer journalisten die voor jou relevant zijn en kijk of het je lukt het nieuws te halen. Aan gratis reclame kun je je natuurlijk geen buil vallen! Liever je PR-strategie uitbesteden aan een PR-bureau zoals Tijd voor Publiciteit? Neem dan vooral contact op!

Ook meer naamsbekendheid met behulp van PR?

Wil je ook te boek komen te staan als dé autoriteit binnen jouw branche? Neem dan snel contact op met Frank Breukelman van PR-bureau Tijd voor Publiciteit!

BellenMailen